Liittokokous 2019

Luma-keskus, Savonkatu 5

LIITTOKOKOUSMATERIAALIN VOI LADATA MYÖS ALLA OLEVAN LINKIN KAUTTA

LIITTOKOKOUSMATERIAALI KLIKKAA TÄSTÄ!

Muistutuksena liittokokouksen tärkeistä päivämääristä seuraavaa:

Edustuskelpoisuus:
Jäsenyhdistys, joka on tammikuun 31. päivään mennessä suorittanut kaikki maksut edelliseltä tilikaudelta, on oikeus lähettää liittokokoukseen enintään kaksi edustajaa.

Esitykset:
Asiat, jotka liiton jäsenyhdistys haluaa käsiteltäväksi liittokokouksessa, on pitänyt esittää kirjallisesti liiton hallitukselle ennen helmikuun 1. päivää.

Henkilöesitykset:

Henkilöistä, joita jäsenyhdistys haluaa esittää liiton hallitukseen, tulee tehdä kirjallinen esitys ja näiltä esitetyiltä henkilöiltä tulee saada kirjallinen suostumus. Esitykset tulee toimittaa Suomen Moottoriliittoon ennen maaliskuun 1. päivää. (office@moottoriliitto.fi).

Erovuorossa ovat:

Ilkka Heinäaho, Konneveden MK/UA ry

Outi Kalliomäki, Hämeen Moottorikerho ry

Tarmo Kumpula, Oulun Moottorikerho ry

Mika Saroma, Vamu MC ry

Jouni Seppänen, Pirkan Moottorimiehet ry

Katariina Vuorio, Vantaan Moottorikerho ry

1.vara pj  Henri Saari, HeMK

2.vara pj (kausi 1-v.) Nita Korhonen, KonnMK (Eronnut 01.02.2019)

MÄÄRÄAIKAAN MENNESSÄ JÄTETYT ESITYKSET HALLITUKSEN JÄSENIKSI

Petri Niemelä HyMK
Ilkka Heinäaho, KonnMK/UA
Maarit Mäkinen, LrMP
Kari Hämäläinen, LrMP
Tarmo Kumpula, OMK
Jouni Seppänen, PirMM
Ari Leinonen, SVKMK
Mika Saroma, VamuMC
Pasi Jaatinen, VMK

ESITYS: 1.VARAPUHEENJOHTAJA, HENRI SAARI, HeMK

ESITYS: 2. VARAPUHEENJOHTAJA,  OUTI KALLIOMÄKI, HÄMK

Olen 51-vuotias nainen ja työskentelen Kotimaisessa öljy-yhtiössä, saman yhtiön palveluksessa jo 30 vuotta erilaisissa tehtävissä.

Olen aloittanut moottoriurheilun parissa toimimisen heti kun opin pyytämään katsojilta käsiohjelmasta 0,50 penniä. Olen ollut järjestämässä eritasoisia kilpailuita niin moottoripyörien kuin kelkkojen parissa.

Viimeiset vuoden olen työskennellyt RR-lajin parissa, ensin lajiryhmän jäsenenä ja sen jälkeen vetäjänä. Viime vuosien kesät olen kiertänyt kilpailujen valvojana tai muissa johtavien toimitsijoiden tehtävissä.

Suomen Moottoriliiton hallituksessa olen ollut yhtäjaksoisesti 17 vuotta. Tällä hetkellä olen hallituksen Työvaliokunnan ja Kestävän kehityksen työryhmien jäsen. Minulla on FIM:n kansainvälisen ympäristöpäällikön (Environmental Steward) lisenssi ja olenkin toiminut eri lajien EM- ja MM-kilpailujen ympäristöpäällikkönä.

Moottoriliiton hallituksessa ensisijaisena tavoitteenani on ollut ja tulee olemaan jatkossakin kaikkien lajien ja jäsenten tasapuolinen kohtelu. Me kaikki olemme yhtä tärkeitä tässä MP- ja MK-urheiluperheessä.

HALLITUKSEEN EHDOLLE ESITETTYJEN HENKILÖIDEN ESITTELYT

JOUNI SEPPÄNEN

• Syntynyt 08.05.1959 Forssa
  • Rakennusmestari, toimin rautatierakennusprojekteissa valvojana ja valvonnan projektipäällikkönä.
  • Oma kilpaura alkoi 1985 maaratakisoissa Haapajärvellä. Jääspeedwayn pariin vaihdoin 1986.  Viimeisen kilpailuni ajoin 2014 Berliinissä Saksan jääspeedwayn mestaruus finaalissa. Tuohon kolmenkymmenen vuoden kilpailu-uraan mahtuu useita kansainvälisiä kilpailuja ja SML:n edustustehtäviä PM- ja MM-tasolla. Jääspeedwayn Suomen mestaruus hopeaa voitin 2010. Nykyisin ulkoilutan kesäisin classic TT-pyörääni.
  • Kilpailu-uran ohella toimin SML:n ratalajiryhmässä vastuualueena maarata ja jääspeedway. Samalla toimin joukkuejohtajana maaradan ja jääspeedwayn MM-joukkueessa vuoteen 2015. Olin myös kilpailunjohtajana Forssan MM-maaratakisoissa vuosina 2010 – 2015.
  • Vuonna 2015 minut nimitettiin FIM jääspeedwayn MM-sarjan kilpailukoordinaattoriksi. Tuossa toimessa toimin vuoteen 2019, jolloin minut nimitettiin FIM:n ratalajikomission jäseneksi. Tänä vuonna toimin neljässä jääspeedwayn MM-finaalissa ja yhdessä maaradan MM-finaalissa kilpailun Juryn presidenttinä (tuomariston puheenjohtaja).
  • Suomen Moottoriliiton hallituksen jäsen on ollut vuodesta 2011.

Tekemätöntä työtä hallitussaralla on vielä paljon, ja virtaa riittää myös tulevalle kaksivuotiskaudelle.

Vahvuuteni ovat pitkä kokemus kilpailijana ja kilpailujen järjestäjänä. Kansainväliset yhteyteni eri maiden liittoihin ovat hyvät. Myös jäsenyydestä FIM:in ratalajien komissiossa on suurta hyötyä.

Vaikka tulenkin ratalajien parista, sykkii sydämeni kaikille moottoripyörä kilpalajeille ja harrastustoiminnalle. Tallissani on ollut moottoripyöriä vuodesta 1976 ja moottoripyörät ovat osa elämääni.

PETRI NIEMELÄ

Olen Petri Niemelä, IT-alan yksityisyrittäjä Nurmijärveltä. Hyvinkään Moottorikerho ry on esittänyt minua Suomen Moottoriliitto ry:n hallituksen jäseneksi.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen päässyt oppimaan ja kokemaan todella paljon erilaisia asioita, niin kilpailemisesta Suomessa, Virossa ja Latviassa, kuin kerhotoiminnasta, kilpailuiden järjestämisestä kuin lajiryhmätoiminnasta.

Kun lapseni aloittelivat kilpailemista noin kymmenen vuotta sitten, perustin CrossiBlogin. CrossiBlogin kautta olemme tehneet paljon erilaisia asioita, kuten leirejä junnuille talvisin Virossa ja kesäisin Suomessa, uutisoineet junnujen kilpailukuulumisista, kirjoittaneet huolto- ja tekniikkaohjeita aloittelijoille, sekä tehneet erilaisia ohjevideoita ja kilpailuiden ennakkospekulointeja. CrossiBlogin toiminnasta löytyy lisätietoja crossiblogi.fi:stä ja YouTube kanavalta.

Olen osallistunut aktiivisesti talkoisiin useissa kerhoissa ympäri Suomen. Hyvinkään Moottorikerhon hallituksessa olen ollut yhden kauden. Kilpailuissa olen ollut lähes kaikissa rooleissa, portinvartijasta ja lipunmyyjästä valvojaksi saakka. Olen myös ollut useissa kilpailuissa kuuluttajana ja tv-kommentaattorina. Olen suorittanut A-toimitsijalisenssin, FIM kilpailusihteeri-, kilpailun johtaja- ja kaikkien lajien katsastuspäällikkölisenssit.

Viimeiset viisi vuotta olen ollut Motocross lajiryhmässä, vastuualueenani säännöt, kilpailijaluokitukset ja tiedottaminen. Olen myös aktiivisesti osallistunut rataluokitusten tekemiseen sekä erilaisten lajiryhmän järjestämien koulutus- ja tiedotustilaisuuksien järjestämiseen.  Kaudella 2019 kierrän kolmatta vuotta kotimaisia Motocross-kilpailuja lajiryhmän edustajana. Kilpailuissa lajiryhmän jäsenen tehtävänä on auttaa kilpailijoita, kilpailun johtoa, valvojaa ja tuomaristoa sääntötulkinnoissa ja linjauksissa, sekä tietenkin tuoda kentällä Suomen Moottoriliittoa esille.

Vaikka taustani hyvin vahvasti motocrossissa, niin en ole pyrkimässä hallitukseen edustaakseni ainoastaan motocrossia. Meillä on SML:n alaisuudessa paljon hienoja lajeja, jotka ansaitsevat saada nykyistä enemmän näkyvyyttä.

Laitetaan loppuun vielä pieni vaalilupaus; mikäli minut valitaan Suomen Moottoriliiton hallituksen jäseneksi, pyrin seuraavan kahden vuoden aikana käydä tutustumassa jokaiseen SML:n alaisen lajin kilpailutoimintaan.

TARMO KUMPULA

Olen 58-vuotias Oulun insinööri ja toimin projektipäällikkönä suuressa kansainvälisessä tietoliikenne yrityksessä, jossa olen työskennellyt jo 31 vuotta.
Olen koko ikäni seurannut moottoriurheilua, mutta varsinaiseen kerho- ja järjestötoimintaan tulin mukaan 2000-luvun alussa.

Olen osallistunut kilpailujen järjestelyihin monessa roolissa – ratatuomarina, kilpailusihteerinä, tuomarina, tuomariston sihteerinä (JSPW), mainosmyyjänä ja rahastonhoitajana.

Jääspeedway-, motocross- ja supermoto ovat tulleet tutuiksi järjestelypuolelta .
Oulun Moottorikerhossa olen toiminut rahastonhoitajana 14 vuotta ja viimeiset 7 vuotta myös puheenjohtajana.

Moottoriliitonhallituksessa olen työskennellyt vuodesta 2015 ja olen kokenut, että sieltä voin edistää moottoriurheilua ja osaltani auttaa sekä edistää SML:n toimintaa.

Nykyisin ajeluni teen moottorikelkalla tai kesällä matkamoottoripyörällä.
Ajamisen lisäksi olen kiinnostunut ajokkien tekniikasta ja aika usein siellä tallissa on joku laite osina.

Mielestäni moottorikerhojen toiminta perinteisessä muodossaan on tullut muutosten ja uusien haasteiden eteen ja haluaisin olla mukana aktiivisesti vaikuttamassa siihen miten ne kohdataan. Yksi keskeinen kysymys on aktiivisten harrastajamäärien lisääminen sekä nuorten, että aikuisten osalta. Toinen olennainen asia on kilpailutoiminta. Miten voisimme edistää kilpailujen järjestelyjä ja madaltaa kynnystä niidenjärjestämiseen?

Parhaat edellytyksen vaikuttamiselle ovat SMLn hallituksessa .

Minulla on kokemusta maantieteellisesti hajautetusta toiminnasta kansainvälisessä ympäristössä. Työkieleni on luonnollisesti englanti.
Olen hyvä organisoimaan ja ideoimaan. Pidän kiinni sovituista asioista. Olen oppinut etsimään kompromisseja erilaisten näkemysten ja kulttuurien välillä.

ARI LEINONEN

Nimi: Ari Leinonen

Ammatti: Lehtori

Koulutus: DI, KTM, KM, MHT

Siviilisääty Naimisissa, kaksi aikuista lasta ja kissa

Harrastukset: Metsästys, kalastus mökkeily, moottoriurheilu, talvella laskettelu, järjestötoiminta.

Luottamustehtävät: Imatran Moottorikerho- hallituksen jäsen, RR-jaosto, museojaosto, kilpailutoimikunta, aiemmin toimin VMPK:n hallituksessa, Japsistarat (Japanilaiset moottoripyörät) aktiivijäsen,  SVKMK (Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräklubi) aktiivijäsen - ajan jonkin verran itsekin.

Kansainvälinen toiminta: Storico Benelli club Italia aktiivijäsen, -verkostoituminen Italia, Saksa, Hollanti, Iso Britannia, Ranska, Skandinavian Benelli club aktiivijäsen, - verkostoituminen, Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi

Taustaa:

Vuosien saatossa olen opiskellut erilaisia yliopisto-opintoja. Työura Mikkelin seudulla on ollut opetuspuolella eri oppilaitoksissa. Viimeiset 15-vuotta työnantajana on ollut Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto Samiedu; oppiaineina kaupalliset aineet ja yhteiskuntatieteet sekä muita oppiaineita tarpeen mukaan.

Seuraan mielelläni maailman tapahtumia ja muutenkin pyrin olemaan ajan tasalla muista tapahtumista.  Moottoriurheilu on ollut ja on edelleenkin lähellä sydäntä. Olen mielestäni ikäisekseni hyvässä kunnossa. Salilla pyrin käymään kaksi kertaa viikossa ja muutenkin harrastan hyötyliikuntaa. Lueskelen jonkin verran kun hyvältä tuntuu.

PASI JAATINEN

Synt: 14.11.1968

Kerho: Vantaan Moottorikerho 1990 alkaen (aikaisemmat; juniori aikoina kerhot HMMK, EMK ja JaMK)

MP tausta: mukana harrastuksen parissa 47/50 eletystä vuodesta, päälajina trial 1974 - 1993, Scotish six days trial paras ulkomaalainen 1992, paras MM sijoitus 13, 1 x PM hopea, SM viisi x 5., joukkue SM kulta 3 krt, 11 maajoukkue edustusta, Halli ja City-trialeiden ratamestari, aktiivinen moottorikelkkailun ja enduron -harrastaja, 2 krt Päijänne startti (1991 ja 2003), moottorikerho aktiivi ja VMK puheenjohtaja 2016 alusta lähtien.

Työtausta : markkinointi ja media-alan tehtävissä vuodesta 1994. Sponsoroinnin, tapahtumien, TV tuotantojen ja markkinoinnin johtamisen laaja-alainen kokemus. Esimerkkeinä Jääkiekon MM-kilpailut TV:ssä (MTV), Alppimaajoukkueen hyödyntäminen (Halti), Selänne elokuva ja Supertähdet TV formaatti (Yellow Film & TV)

Motto: tehdään enemmän yhdessä niin lajien sisällä kuin niiden välissä. MP-urheilu on yksi uskonto olipa alla sliksit, tela tai nappularenkaat. Yhdessä olemme merkittävä ja vastuullinen toimija tänään ja huomenna.

MIKA SAROMA

Olen 51-vuotias heppu Vantaalta. Työskentelen Stadin ammattiopistossa lehtorina. Sieltä yritetään opettaa autojen ja moottoripyörien saloja nuorille ja vanhemmille alan vaihtajille. Tätä ennen tuli tehtyä 25v autosähkömekaanikkona ja maahantuojan kouluttajana.

MP-harrastus alkoi mopo-iästä  ja ollut sitten vahvasti mukana tähän päivään asti ja jatkuu eteenpäin.
Drag Racingiä olen ajanut SM-tasolla vuodesta -95 alkaen. Sieltä on muutama pokaalikin mukaan tarttunut, erilaisissa luokissa.

Olen nyt ollut Drag Racing lajiryhmän jäsen 8 vuotta ja SML:n hallituksessa 6 vuotta. FHRA:n toimitsijana olen hoitaen katsastukset 3 kesää.
Nyt on mennyt muutama kesä itse ajaessa.

SML:n hallituksessa haluan edistää kaikkia liittomme lajeja. Tärkeää on miettiä, miten saamme uusia harrastajia meidän harrastusten pariin.

Mika

MAARIT MÄKINEN

Maarit Mäkinen, Yrittäjä Lappeenrannasta

Olen avoin ja aktiivinen ”puuhanainen” työn ja moottoriurheilun parissa.

Edustan Lappeenrannan Moottoripyöräilijöitä, jonka hallitus työskentelyssä olen ollut lähes kymmenen vuotta joista viisi vuotta toimin Motocross-jaoston vetäjänä. Moottoripyöräily kuuluu elämän tapaani niin kadulla kuin motocross radallakin.

Määrätietoisuus ja tarkkuus ovat vahvuuteni sekä halu kehittää ja kehittyä ovat voimavarani.

Moottoriurheilu vaatii kestävää kehittämistä ympäristö arvoja vaalien!

KARI HÄMÄLÄINEN

Olen Kari Hämäläinen, lappeenrantalainen 59-vuotias säiliöautoliikennöitsijä.

Moottoripyöräily on ollut harrastukseni melkein 50 vuotta. Lähinnä sydäntä on matkamoottoripyöräily mutta seuraan aktiivisesti myös kaikkien lajien kilpamoottoripyöräilyä.

Lappeenrannan moottoripyöräilijät perustettiin v. 1977. Olen kuulunut kerhoon siitä lähtien ja olen edelleen aktiivisesti mukana toiminnassa.

Vuodesta 2010 olen kuulunut kerhon hallitukseen.

ILKKA HEINÄAHO

Edustan Konneveden Moottorikerho /UA ry:tä. Jäsenenä alusta saakka (1966), kymmenet vuodet hallituksessa, toiminut myös puheenjohtajana.

Ikä 68, koulutus diplomi-insinööri, ammatti viimeiset 30 vuotta yrittäjä CAD/CAM ohjelmistoalalla . Asun Jyväskylässä ja mahdollisimman paljon Konneveden vapaa-ajan asunnolla.

Urheilutaustaa:

Olen kilpaillut yli 30 vuotta eri lajeissa. Yli 150:llä eri pyörällä. RR ,jäärata, maarata, motocross, enduro . Suomessa ja Euroopassa. Esimerkiksi neljä kertaa SIx-Days, parikymmentä kertaa PäijänneajoSuomessa ja Euroopassa. Suomen mestaruuksia parikymmentä.

Toimintani SML:ssä:

Hallituksen jäsenyys vuodesta 1998. Toiminut 1. varapuheenjohtajana ja pitkään mm. työvaliokunnassa.

Ollut luomassa lajiryhmätoimintaa jotta sääntöjä ja kilpailutoiminnan koordinointia hoitaisivat lajia parhaimmin tuntevat ja lajikummi -järjestelmää jotta hallituksen joukossa on aina joku joka voi raportoida lajistaan muulle hallitukselle .

Toimintaani valvovana toimitsijana ja toteuttavana toimitsijana:

Olen toiminut tuomariston puheenjohtajana (valvoja) ja tuomariston jäsenenä eri lajeissa. Samoin kilpailunjohtajana. Minulla oli useiden vuosien ajan FIM/CTI "Senior Techincal Steward" -lisenssi ja toiminut katsastuspäällikkönä FIM-kalenterin (MM tai EM) kilpailuissa kuten SnowCross, Moto-Cross, Speedway, Maarata, Enduro. Myös kansallisten kisojen katsastuspäällikkönä.

Pohdintaani SML:n tulevaisuudesta:

Jos Suomen moottoripyöräurheilussa menee huonosti niin SML:n hallitus ei voi vetäytyä sivuun. Onko laadittu oikeaa strategiaa kerhotoiminnan edistämiseksi ja urheilijoitten tason edistämiseksi ja toimittu sen mukaan? Onko eletty ajassa, havaittu ja mukauduttu lajien kehitykseen ja mahdollisuuksien mukaan ohjattu harrastajien kannalta järkevään suuntaan säännöillä ja koulutuksella? Onko liiton talouden hoidossa käytetty asiantuntijoita, sopeutettu tilanteen mukaan ja tehty harkittuja päätöksiä?

Kun Suomen moottoripyöräurheilulla menee hyvin voi SML:n hallitus analysoida josko se miltään osin on ansiota lajiliiton toimista , oppia siitä ja soveltaa samaa jatkossa.

Mutta jos Suomen Moottoriliiton taloudella menee huonosti on se SML:n hallituksen syytä

Näitä asioita olen vuosien myötä oppinut SML:n hallituksen jäsenenä. Haluan oppia lisää ja soveltaa jo opittua jatkossa jos kokous minulle mandaatin antaa. Tv Ilkka Heinäaho, KonnMK/UA ry