Liittokokous 2023

SML:n liittokokouskutsu 6.5.2023, julkaistu 29.3.2023

SML liittokokous Vierumäki 2023 työjärjestys, julkaistu 20.4.2023

SML vuosikertomus 2022, liite 1, julkaistu 20.4.2023

HäMK ry esitys liittokokoukselle, liite 2, julkaistu 20.4.2023

VMK ry esitys liittokokoukselle, liite 3, julkaistu 20.4.2023

Päivitys 21.4.2023
Työjärjestyksen kohdassa kolme mainittua postitse äänestämismahdollisuutta ei vuoden 2023 liittokokouksessa ole käytössä. Äänestykset toteutetaan kokouskutsun  äänestys- ja vaalijärjestyksen mukaisesti.

Liittokokousmateriaalit löytyvät myös sivun alaosasta.

SML:n liittokokous 2023 järjestetään 6.5.2023 klo 12.00. Liittokokous järjestetään Vierumäen urheiluopistolla. Ilmoittautuminen alkaa 10.30.

Suomen Moottoriliitto ry:n liittokokous järjestetään SML:n sääntöjen mukaisesti huhti-toukokuun aikana. Kokouksen esityksiin liittyvät päivämäärät on hyvä huomioida ajoissa ja tällä sivulla julkaistaan ajankohtaista tietoa vuoden 2023 liittokokouksen asia- ja henkilöesitysten ajankohdista. Kaikki asiaesitykset ja henkilöesitykset toimitetaan jäsenkerhon vahvistamana SML:n toimiston osoitteeseen office@moottoriliitto.fi.

 Lisätietoja liittokokoukseen ja SML:n sääntöihin liittyen on saatavilla SML:n toimistolta osoitteesta office@moottoriliitto.fi.
SML:n ry-säännöt


Muistutuksena liittokokouksen tärkeistä päivämääristä seuraavaa:

Edustuskelpoisuus: 
Jäsenyhdistys, joka on tammikuun 31. päivään mennessä suorittanut kaikki maksut edelliseltä tilikaudelta, on oikeus lähettää liittokokoukseen enintään kaksi edustajaa.

Esitykset:
Asiat, jotka liiton jäsenyhdistys haluaa käsiteltäväksi liittokokouksessa, on pitänyt esittää kirjallisesti liiton hallitukselle ennen helmikuun 1. päivää. (office@moottoriliitto.fi)

Henkilöesitykset:
Henkilöistä, joita jäsenyhdistys haluaa esittää liiton hallitukseen, tulee tehdä kirjallinen esitys ja näiltä esitetyiltä henkilöiltä tulee saada kirjallinen suostumus. Esitykset tulee toimittaa Suomen Moottoriliittoon ennen maaliskuun 1. päivää. (office@moottoriliitto.fi).


Erovuoroiset

1. varapuheenjohtaja
Henri Saari, Heinolan Moottorikerho ry

Erovuorossa olevat hallituksen jäsenet:

Ilkka Heinäaho, Konneveden Moottorikerho/UA ry
Tarmo Kumpula, Oulun Moottorikerho ry
Ari Leinonen, Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho ry
Patrick Manner, Helsingin Moottorikerho ry
Petri Niemelä, Hyvinkään Moottorikerho ry
Jouni Seppänen, Pirkan Moottorimiehet ry


Määräaikaan mennessä on saapunut seuraavien kerhojen esitykset henkilöiden valitsemiseksi 1. varapuheenjohtajaksi ja hallituksen jäseniksi sekä heidän suostumuksensa. Hallituksen jäseneksi valitaan enintään 6 ehdokasta kahdeksi vuodeksi. Lisäksi vapautuu 2 yhden vuoden hallituspaikkaa.


Esitys SML ry 1. varapuheenjohtaja

Henri Saari, Heinolan Moottorikerho ry
 

Esitykset hallituksen jäseniksi:

Jari Heinilä, Hämeen Moottorikerho ry
Sakari Häyrinen, Varkaus Racing Team ry
Tomi Kapanen, Konneveden Moottorikerho / UA ry
Tero Kolehmainen, Hämeenlinnan Moottorikerho ry
Kristiina Komulainen, Vantaan Moottorikerho ry
Pekka Kulju, Kangasalan Moottorikerho ry
Tarmo Kumpula, Oulun Moottorikerho ry
Ari Leinonen, Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho ry
Petri Niemelä, Hyvinkään Moottorikerho ry
Juuso Pulliainen, Vantaan Moottorikerho ry
Jouni Seppänen, Pirkan Moottorimiehet ry
Miia-Maria Vepsäläinen, Helsingin Moottorikerho ry

Henkilöesittelyt

Jari Heinilä

Kuka

63-vuotias urheilutukkukaupan veteraani Kangasalta, nykyisin lähes eläkkeellä oleva matkamotoristi ja safarikelkkailija. Naimisissa, kaksi aikuista lasta. Aloittanut autopuolen ratatuomarina 1977, myöhemmin kokonaan mp- ja kelkkapuolen tehtävissä. Valvojana ja järjestäjänä esim. supermoto-, mopoendurance-, circuit racing-, snowcross- ja jääspeedwaykilpailuissa. Kaikki käy. Roolit ja luottamustehtävät lyhyesti: SML MK-matkailuryhmän tiedottaja, SML Non-sport-työryhmän jäsen, Hämeen Moottorikerhon varapj., Safarikelkkailijat Tampereen varapj., Pirkanmaan Maastoreittipoolin hallitus, Suomen Moottorikelkkaoppaat varapj., HäMK matkamotoristit vetäjä, TFMK jäsen.

Hyvää Suomen Moottoriliitossa

Onneksi laajat strategiapäivät pidettiin ja sen päätöksillä saatiin uutta virtaa pysähtyneeseen liittoon. Pandemia hiukan hidasti, mutta nyt ollaan taas hyvässä vauhdissa. Talous tervehtyy ja uudet rekrytoinnit on tehty tai ainakin menossa. Upea 100-vuotisjuhla kirkasti osaltaan julkikuvaa. Uusi johtoryhmä-malli on vielä arvoitus ja vaatii onnistuakseen yhä enemmän lajiryhmien aktiivista otetta ja harkittuja ”lapasyöttöjä” päätösten pohjaksi.

Parannettavaa Suomen Moottoriliitossa

Olen edelleen huolissani tiedotuksen toteutumisesta, koska vain sitä kautta voidaan kenttä saada luottamaan päättäjiin. Haettavalle viestintävastaavalle (ei valittuna tätä kirjoitettaessa) on kaadettu sellainen tehtävämäärä, ettei sellaista messiasta ole tälle pallolle syntynyt sitten Paavo Väyrysen. Tavoitteita pitää olla, mutta ne pitää asettaa realistisesti aikajanalle todellisten resurssien mukaan. Nyt ei voi ampua haulikolla vaan tarkkuuskiväärillä. Kun samaan aikaan hallituksen jäsen vastaa minulle kilpailupaikalla ”me on aina tehty näin” ja jatkaa istumistaan tiedon päällä, alan voida pahoin. Toimintatapa on kehityksen suurin jarru. Hallitus ei myöskään kaipaa yhtään ”joo-joo henkilöä” eikä yhden asian virtuoosia.

Kymiring MotoGP, ennen syntymää kuollut unelma

Vaikka Suomen Moottoriliiton taloudellinen panos ei tässä murhenäytelmässä ollut suuri, on sen rooli tapahtuneessa merkittävä. Totuus on selvitettävä sisäisesti. Nimillä ei ole merkitystä, vaikka saunan takana olisikin vielä tilaa. Virheistä voidaan oppia, kun tiedetään mitä tapahtui ja miksi.

Motto: kuuntele, ymmärrä, toimi

Hallitus työskentely ei ole rakettitiedettä. Kuulun ymmärtäminen ja sen mukaan toimiminen auttaa alkuun. Uskon vakaasti, että liittokokous valitsee meille tehokkaan ja yhteistyökykyisen hallituksen.

Jari Heinilä, Hämeen Moottorikerho ry

0500-816549

heinila.jari@gmail.com
 

Sakari Häyrinen

Nimi: Sakari Häyrinen
Ikä: 62
Ammatti: Merikapteeni, Insinööri, Onnettomuustutkija (OTKES), hallitusammatilainen.
Toimin hallituksen puheenjohtajana useissa asunto-osakeyhtiöissä, sekä osakkeen omistajana, että palkattuna puheenjohtajana.

Harrastanut moottoriurheilua -70 luvulta alkaen.
Harrastukset: Moottoripyöräily, moottorikelkkailu, rata-autoilu, vaeltaminen, vuorikiipeily, metsästys. Maajoukkue edustuksia myös purjehduksessa MM tasolla.

Toiminut VRTn puheenjohtajana ja edelleen hallituksen taustavoimana. Hankkinut / rakentanut Suomen ainoan FIM vaatimukset täyttävän Speedwayradan sisältäen APD turvalaidat. Varkaus Racing Team palkittiin 2016 FIM Ympäristöpalkinnolla Keep it Shiny and Sustainable yhdessä Circuit de Barcelona-Catalunya ja Misano World Circuit kanssa. Sekä SML ja AKK ympäristöpalkinnolla.

Olen myös saanut VRTn Rata-alueen sisällytettyä maakuntakaavaan, jossa se on merkitty valtakunnallisesti merkittäväksi liikuntapaikaksi. Kaava edellyttää, että rata-alueen läheisyyteen ja melusimulaatio määritysten alueelle ei saa kaavoittaa tai rakentaa rakennuksia.

Toiminut tapahtuma / kilpailunjärjestäjänä, promoottorina ja kilpailunjohtajana useissa SM, PM ja EM kilpailuissa ratalaijeissa.
Perustanut 2012 Rally Raid Team Finland, Cross Country / Aavikko Ralli joukkueen. Toiminut joukkueen johtajana, kilpailijana ja osallistunut useisiin EM ja kansainvälisiin ralleihin Euroopassa ja Afrikassa. Perustanut 2017 kansainvälisen Baltic Speedway League ratalajisarjan.


Tomi Kapanen

“Hyvin suunniteltu ei ole edelleenkään valmis, eikä sen valmistamista edes aloitettu.”

1978 syntynyt Tomi Kapanen on Konneveden moottorikerhon pitkän linjan jäsen sekä Moottoriliiton Supermoto-lajiryhmän jäsen jo useamman vuoden ajalta. 

Kapaselle nuorten moottoriurheilu on lähellä sydäntä, hän tukee sekä kannattaa nuorten moottoriurheilua. Kapanen on toiminut useissa Konneveden moottorikerhon järjestämissä SM-/kansallisissa kilpailuissa kilpailun järjestävän organisaation jäsenenä. Kapanen on ollut myös mukana järjestämässä junioreiden tapahtumia, muun muassa näytösluontoinen junioreiden lähtö Konneveden Supermoto-kilpailuissa. 

Moottoriurheilutapahtumissa hän on toiminut poikansa Tino Kapasen huoltajana, mekaanikkona ja tiimipäällikkönä niin jääradalla, Supermotossa, Cross Countryssa kuin motocrossissakin. Laaja kattaus lajeja ja kokemuspintaa siis löytyy!

Tapahtumien talkoissa tai toiminnassa ollaan Kapasten tapaan aina täysillä mukana, oli kyse sitten MM-tason tai kansallisen tason kilpailuista. 

Kapanen on toiminut uusiutuvan energian suunnitteluratkaisujen parissa, sekä tuuli,- että  aurinkoenergian talteenotto- ja hyödyntämisprojekteissa projektipäällikkönä/työnjohtajana projektista riippuen. 

“Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, jotka saadaan muotoiltua meille mieleiseksi, kunhan aikaa kuluu riittävästi. Kuten sähkössä on myös moottoripyöräurheilun tulevaisuus.”

Tomi Kapanen, Konneveden Moottorikerho / UA ry


Tero Kolehmainen

Tero Kolehmainen 44-vuotias moottoripyöräurheilun moniottelija Hauholta

Oma harrastaminen kaksipyöräisten kanssa käynnistyi 90-luvun alkupuolella mopojen ja motocrossin parissa. Väliin mahtui yksi pidempi tauko (tällöin toki ajettiin katupyörillä), mutta tein comebackin offroad-lajeihin vuonna 2008.

Ajan itse edelleen aktiivisesti kilpaa SM-tasolla supermotossa ja harrastelen lisäksi ”setämies-meiningillä” cross-countryssä, endurossa, motocrossissa, jossa myös classic-luokassa. Lisäksi vuosien varrella olen ajanut kilpaa myös jääradalla. Käytännössä minulla on melko hyvä pohjatieto kaikista SML:n alaisista lajeista, koska mielenkiinto on aina kohdistunut kaikkiin päriseviin kaksi ja nelipyöräisiin laitteisiin.

Päivätöissä toimin VR:llä vaihtotyönjohtajana, jossa koulutan oman työn ohessa myös uusia ja vanhoja rautatieläisiä, toimin lisäksi myös yrittäjänä mp-varaosa ja tarvikekaupan alueella.

Töiden ja vapaa-ajan rytmittäminen nelilapsisen uusioperheen arjen kanssa asettaa toki omat haasteensa, mutta onneksi nykyaikainen sähköinen kokoustaminen ja tiedon liikuttaminen on helpottanut merkittävästi luottamustoimien hoitamista. Olen ollut jo useamman vuoden mukana Supermoton lajiryhmässä, joista viimeiset vuodet lajipäällikköna, lisäksi olen Hämeenlinnan Moottorikerhon hallituksen jäsen. Yhdistystoiminnasta löytyy kokemusta myös AY-puolelta, jossa toimin useamman kauden VR:llä paikallisena luottamusmiehenä, nyt olen jättäytynyt kokonaan sivuun AY-toiminnasta ja keskittynyt vain SML:n toimiin

Elämme todella haasteellisia aikoja ja meidän liittona on  muututtava ja mukaduttava ajan tuomien haasteiden mukaisesti, kuten SML:n uuteen strategiaan kirjattiin. Ilman suuria muutoksia tiemme on nopeasti kuljettu loppuun. Meillä on kaikki edellytykset onnistua tässä muutoksessa, mutta tulevaisuus edellyttää tekoja ja uuden strategian täytäntöönpanoa

Minä olen aktiivisesti mukana kentällä toiminnassa ja olen sen tavallisen harrastajan ääni, unohtamatta kuitenkaan huippu-urheilun statusta toiminnassamme. Vahvan harrastajapohjan ylläpito ja harrastamisen mahdollisuuksien turvaaminen on meidän kaikkien yhteinen asia, lisäksi kilpailijamäärien nostaminen vanhoille tasoille on myös yksi suuri haaste mihin pitää löytää nopea ratkaisu. Yksi haaste on saada myös nuoriso ja heidän vanhempansa taas kiinnostumaan ohjatusta toiminnasta ja kilpailutoiminnasta. Kerhotoiminnassa on tullut myös vastaan talkootoiminnan hiipuminen, nykyään on todella suuri haaste löytää talkoolaisia yms, jotka mahdollistavat ison osan kerhojen toiminnasta

Yksi missioni on saada myös saada organisoimattomat ympäri Suomea tapahtuvat ”miitit” virallisiksi tapahtumiksi, Liikenneturvan, kuntien ja Poliisin yhteistyöllä

Yksi tulevaisuuden suuri muuttuja on sähköisten ajoneuvojen tulo mukaan toimintaamme. Mielestäni tämä pitää ottaa mukaan korkealla prioriteetillä, koska nään itse sähköiset laitteet enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Sähköiset laitteet mahdollistavat tulevaisuudessa kilpailuiden ja muiden tapahtumien tuonnin lähemmäs suurta yleisöä ja täten myös tukevat vahvasti toimintaamme.

Tero Kolehmainen HlMK 44V


Kristiina Komulainen


Lapsesta asti moottoriurheilua harrastanut Kristiina Komulainen tunnetaan skenessä aktiivisena tekijänä luoden etenkin naisille suunnattuja uusia tapahtumia ja ilmiöitä. Komulainen on toiminut aikaisemmin myös Naiskomission puheenjohtajana, tällä hetkellä hänen vapaa-aikaa kuluu etenkin enduron parissa.

Komulainen on luonteeltaan generalisti, joka on kouluttanut itseään sekä  liikkunut työelämän pelikentässä monipuolisesti. Komulaisella on laajaa osaamista etenkin viestinnän, vuorovaikutuksen ja konfliktin ratkaisun parista. Hänestä on sanottu, että hän on nopeasti ajatteleva rohkea ja luotettava kehittäjä.”

Kristiina Komulainen


Pekka Kulju

Syntynyt 1961

Kotipaikka Ruutana, Kangasala
- DI, asennussuunnittelija Valmet Technologies Oy:llä, voimalaitospuolella
- Harrastanut enduroa vuodesta 1981, ohessa hiukan trialia ja motocrossia
- Kamoke:n ja JSMK:n jäsen
- Parhaat kilpailusuoritukset: Päitsin veteraaniluokan 2. ja 1. sijat  2002-2003, läpiajetut Novemberkåsan 1997 ja ISDE 1999
- SML hallituksessa 2 kautta 2000 luvun alussa
- FIM endurokomission jäsen 2 kautta 2000 luvun alussa
- Sixillä delegaattina/joukkueenjohtajana alun toistakymmentä kertaa
- Suomen Sixin 2011 kilpailun johtaja
- MM-endurokisoissa tuomariston jäsenenä tai kilpailun jotajana useita kertoja
- Kalkun ajanottotehtävissä useita kertoja
 

Tarmo Kumpula

Olen  Oulun Moottorikerhon puheenjohtaja ja rahastonhoitaja. SMLn hallituksessa olen toiminut vuodesta 2015. Työkseni toimin tiimin vetäjänä suuressa kansainvälisessä tietoliikenne yrityksessä, jossa olen työskennellyt koko työurani.

Moottoriurheilu on kiinnostanut aina, mutta varsinaiseen kerho- ja järjestötoimintaan tulin mukaan 2000-luvun alussa poikani motocross harrastuksen ja kilpailemisen kautta. Olen osallistunut kilpailujen järjestelyihin monessa roolissa – ratatuomarina, kilpailusihteerinä , tuomarina , tuomariston sihteerinä ( JSPW ) mainosmyyjänä ja  rahastonhoitajana. Jääspeedway-, motocross-,Enduro- ja supermoto  ovat tulleet tutuiksi järjestelypuolelta .

Oulun moottorikerhossa olen toiminut rahastonhoitajana pitkään ja viimeiset 11 vuotta myös puheenjohtajana.

Moottoriliitonhallituksessa olen työskennellyt vuodesta 2015 ja olen kokenut , että sieltä voin edistää moottoriurheilua ja osaltani auttaa sekä edistää SMLn toimintaa. Olen nyt toiminut Motti-työryhmän vetäjänä ja Strategiatyöryhmän jäsenenä. Motti työryhmässä olen ollut mukana sen alusta alkaen. Motti on SMLn digitaalinen alusta jonka kautta kerhoille-, kilpailijoille-, harrastajille- ja SMLn toimistolle SML pyrkii tarjoamaan modernit ja kustannustehokkaat palvelut .

Nykyisin omat ajeluni teen moottorikelkalla, enduromoottoripyörällä tai sähkö maastopyörällä lähinnä kuntoilu ja hauskanpito mielessä. Ajamisen lisäksi olen kiinnostunut ajokkien tekniikasta ja pienimuotoisesta virittelystä.

Pitkällä tähtäimellä  moottorikerhojen toiminta perinteisessä muodossaan on ollut muutosten ja uusien haasteiden edessä jo jonkin aikaa  ja haluaisinkin olla mukana aktiivisesti vaikuttamassa siihen miten ne kohdataan. Yksi keskeinen kysymys on aktiivisten harrastajamäärien lisääminen sekä nuorten , että aikuisten osalta. Toinen olennainen asia on kilpailutoiminta , miten voisimme edistää kilpailujen järjestelyjä ja madaltaa kynnystä niiden järjestämiseen.

Parhaat edellytyksen vaikuttamiselle ovat  SMLn hallituksessa .

Strategia työryhmä ja SMLn hallitus tekivät viimevuonna päivitetyn strategian ja sen jalkauttaminen ja toteuttaminen on nyt käynnissä. Uskon strategian tavoitteilla olevan positiivisia vaikutuksia harraste kenttäämme. Kaikkea strategia ei ratkaise ja sen vuoksi SMLn hallituksen ja kerhojen pitää jatkaa työtä kilpailutoiminnan- , kerhojen vahvistamisen  ja harrastajamäärien lisäämisen saroilla edelleenkin kaikin keinoin.

PowerPoint-esitys (moottoriliitto.fi)

Minulla on kokemusta maantieteellisesti hajautetusta toiminnasta kansainvälisessä ympäristössä . Työkieleni on luonnollisesti englanti. Olen hyvä organisoimaan ja ideoimaan. Pidän kiinni sovituista asioista. Olen oppinut etsimään kompromisseja erilaisten näkemysten ja kulttuurien välillä .

Olen pääosin nauttinut SMLn hallituksessa työskentelystä ja toivoisin voivani edelleenkin antaa panokseni siihen ja Suomen moottoriurheiluun tätä kautta.

Tarmo Kumpula

Ari Leinonen

Nimi: Ari Leinonen
Ammatti:  Lehtori
Koulutus  DI, KTM, KM, MHT
Siviilisääty Naimisissa, kaksi aikuista lasta, jotka ovat lentäneet omille teilleen.
Harrastukset: Kalastus mökkeily, moottoriurheilu, järjestötoiminta, talvella laskettelu ja pyörien kanssa puuhastelu.

Luottamustehtävät: Imatran moottorikerho- hallituksen jäsen, rr-jaosto, museojaosto, kilpailutoimikunta,  ,SVKMK (Suomen veteraanikilpamoottoripyöräklubi)  aktiivijäsen - ajan jonkin verran itsekin. Tällä hetkellä olen SLM hallituksen jäsen. Olen myös hallituksen jäsen useammassa osakeyhtiössä.

Kansainvälinen toiminta:
Storico Benelli club Italia aktiivijäsen , Skandinavian Benelli club aktiivijäsen, -

Taustaa:
Vuosien saatossa olen  opiskellut  erilaisia yliopisto-opintoja. Työuran olen tehnyt Ammatillisessa oppilaitoksissa Itä- Suomessa. Oppiaineina kaupalliset aineet ja yhteiskuntatieteet sekä muita oppiaineita tarpeen mukaan.  Eläkkeelle päästyäni vapaa-aikaa on jäänyt erilaisille harrastuksille ja muulle toiminnalle.

Seuraan mielelläni maailman tapahtumia ja muutenkin pyrin olemaan ajan tasalla muista tapahtumista.  Moottoriurheilu on ollut ja on edelleenkin lähellä sydäntä. Olen mielestäni ikäisekseni hyvässä kunnossa. Salilla pyrin käymään kaksi kertaa viikossa ja muutenkin harrastan hyötyliikuntaa.  Lueskelen jonkin verran kun hyvältä tuntuu.

Haasteita:                                                                                                             
Järjestötoiminnan kehittäminen, nuorten mukaan saaminen, kestävä kehitys, verkostoituminen


Petri Niemelä

Olen Petri Niemelä, IT-alan yrittäjä Nurmijärveltä. Suomen Moottoriliitto ry:n hallituksen jäseneksi minua on esittänyt Hyvinkään Moottorikerho ry. Moottoriliiton hallituksessa olen ollut kaksi kautta (2019-), eli yhteensä neljä vuotta.

Oma taustani moottoriurheilussa on motocrossista, jota harrastimme aktiivisesti lasteni kanssa noin kymmenen vuotta, jonka jälkeen olen jatkanut talkoolaisena kerhoissa, motocross-lajiryhmässä (2015-2021) ja Moottoriliiton toiminnassa.

Moottoriliiton hallituksessa on ollut tosi mukava olla, olen saanut osallistua moniin asioihin, haastaa itseäni, oppia uusia asioita sekä olla vaikuttamassa Moottoriliiton tulevaisuuteen. Tällä hetkellä olen puheenjohtajana sekä turvallisuus- että sääntötyöryhmissä, näiden lisäksi olen jäsenenä Motti-, strategia-, koulutus- ja kerhotoiminnan kehityksen työryhmissä.

Olen omalta osaltani ollut myös vahvasti auttamassa ja tukemassa Moottoriliiton sähköisten palveluiden kehittämisessä. Esimerkiksi viimeisen muutaman vuoden lajipäivien, liittokokousten sekä monen muun Moottoriliiton tilaisuuden toteutuksessa minulla on ollut merkittävä rooli, sekä järjestämisessä että teknisessä toteutuksessa.

Meillä on mielestäni Moottoriliitossa tulevaisuutta ajatellen hyvin kriittiset ajat käsillä, nyt tehtävillä päätöksillä ja teoilla määritetään Moottoriliiton tulevaisuus. Harrastajamäärät ovat laskeneet jo vuosia ja kerhoilla on vuosi vuodelta vaikeampi löytää jäseniä ja aktiivisia talkoolaisia.

Reilu vuosi sitten Moottoriliitossa aloitettiin strategian uudistusprojekti, projekti on lähtenyt käyntiin ihan mukavasti ja joitain positiivisia välähdyksiä on jo nähty. Kaikkein suurin ja vaikein asia tulee olemaan uuden strategian jalkauttaminen kerhoille ja harrastajille.

Yksi sellainen strategiatyön iso saavutus, josta olen henkilökohtaisesti onnellinen ja ylpeä, on uuden kerhotoiminnan kehittäjän palkkaus. Alkuvuodesta 2022 pidimme kerhoaktiivien kanssa strategiaan liittyviä kokouksia ja yksi siellä vahvasti esiin noussut asia oli kerhotoiminnan kehittäjän tarve. Kun työryhmämme esitteli Moottoriliiton hallitukselle loppuraportin, niin hallitus tarttui heti palkkaustarpeeseen ja lähti selvittämään mahdollisuutta palkata kerhotoiminnan kehittäjä. Kerhotoiminnan kehittäjä saatiinkin palkattua loppuvuodesta 2022 ja nyt jo nähdään tuon päätöksen positiivisia vaikutuksia. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että aktiivisella tekemisellä ja osallistumisella on mahdollisuus vaikuttaa.

Moottoriliiton tulevaisuuden kannalta on äärimmäisen tärkeää, että olemme näkyvä ja kuuluva vaikuttaja monessa eri kanavassa. Moottoriliitto onkin tehnyt päätöksen palkata tiedotusvastaavan. Omalta osaltani olen vuosia yrittänyt saada meidän lajeillemme positiivista medianäkyvyyttä mm. CrossiBlogin, Moottoripyoraily.fi:n, Tulosarkisto.fi:n ja monen muun projektin kautta.

Edellisen neljän vuoden aikana olen käynyt tutustumassa yhtä lajia lukuun ottamatta kaikissa Moottoriliiton alaisissa lajeissa. Tämän vuoden tavoitteena on jatkaa käytäntöä ja käydä mahdollisimman monen lajin kilpailuissa ja samalla saada tuo vielä puuttuva laji käydyksi.

Petri Niemelä
 

Juuso Pulliainen

Juhapekka (Juuso) Pulliainen

Syntynyt 13.3.1970
Iirislahdenportti 7 D
02230 Espoo
Puh. +358 40 9009011
juuso@dignita.fi

PROFIILI

Olen 53-vuotias espoolainen perheen isä ja aktiivinen motocrossin harrastaja. Moottoriurheilu on tullut minulle tutuksi nuoruus vuosilta, jolloin harrastin ja kilpailin motocrossissa niin Suomessa kuin kansainvälisissä kilpailuissa.

Motocross vei minut Australiaan kokeilemaan siipiäni ammattikuljettajan. Aktiivi ajamisen jälkeen tein pitkän uran jääkiekon parissa.

Moottoriurheilu tapahtumat ovat tulleet tutuksi VGN tapahtuman ja Ruotsin GGN tapahtuman järjestäjänä sekä Nordic Sport & Event AB osakkaana. Olen myös toiminut 137 Motorsportin Team Managerina / varainhankkijana sekä kaksi kautta Otto Racing Teamin vetäjänä.

Olen toiminut myös VMK:n hallituksessa moottorikerhotoiminnassa.

Tällä hetkellä toimin maajohtajana maailman suurimman alkolukkojen ja alkometrien valmistajan Smart Strart LLC:n Euroopan tuotemerkin Dignitan palveluksessa. Rakastan haasteellisia työtehtäviä ja toimintaympäristöjä, joissa tarvitaan muutosjohtamista ja uusia innovatiivisia ratkaisuja. Tietoni olen päivittänyt Aalto yliopistossa MBA 2014 vuosikurssilla.

Terveisin
Juuso Pulliainen
 

Jouni Seppänen

Syntynyt 8.5.1959 Forssa

Rakennusmestari ja yrittäjä. Toimin rautatierakennusprojekteissa valvojana ja valvonnan projektipäällikkönä.

Oma kilpaurani alkoi 1985 maaratakisoissa Haapajärvellä. Jääspeedwayn pariin vaihdoin 1986. Viimeisen kilpailuni ajoin 2014 Berliinissä Saksan jääspeedwayn mestaruus finaalissa. Tuohon kolmenkymmenen vuoden kilpailu-uraan mahtuu useita kansainvälisiä kilpailuja ja SML:n edustustehtäviä PM ja MM tasolla. Jääspeedwayn Suomen mestaruus hopeaa voitin 2010. Nykyisin ulkoilutan kesäisin classic TT-pyörääni.

Kilpailu-uran ohella olin mukana SML:n ratalajiryhmässä vastuualueena maarata ja jääspeedway. Samalla toimin joukkuejohtajana maaradan ja jääspeedwayn MM-joukkueessa vuoteen 2015 asti. Olin myös kilpailunjohtajana Forssan MM-maaratakisoissa vuosina 2010 - 2015.

Vuonna 2015 minut nimitettiin FIM jääspeedwayn MM-sarjan kilpailukoordinaattoriksi. Tuossa toimessa olin vuoteen 2019, jolloin minut valittiin FIM:n ratalajikomission jäseneksi. Komission jäsenyyteni ohella toimin jääspeedwayn ja maaradan MM-kilpailujen Juryn puheenjohtajana.

Suomen Moottoriliiton hallituksen jäsen on ollut vuodesta 2011. Kansainvälisen Moottoriliitto FIM.in toiminnassa olen ollut vuodesta 2014. Vuodesta 2018 olen ollut Ratalaji Komission jäsen.

Vahvuuteni hallitustyöskentelyssä ovat pitkä kokemukseni kilpailijana, sekä kilpailujen järjestäjänä. Minulla on myös hyvät kansainväliset yhteydet. Myös jäsenyydestä FIM:in ratalajien komissiossa on hyötyä monessa suhteessa.

Vaikka tulenkin ratalajien parista, sykkii sydämeni kaikille moottoripyörä kilpalajeille ja harrastustoiminnalle. Tallissani on ollut moottoripyöriä vuodesta 1976 ja moottoripyörät ovat suuri osa jokapäiväistä elämääni.

Jouni Seppänen


Miia-Maria Vepsäläinen

- FIM International Motorcycling federation CFM Women in Motorcycling commission member
- FIM International Motorcycling federation official license holder Clerk of the Course – Track Racing
- Suomen moottoriliiton naiskomission puheenjohtaja
- Suomen moottoriliiton virallisesti kouluttama toimitsija (A* lisenssi)
- Suomen moottoriliiton Tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyöryhmän jäsen
- Suomen moottoriliiton Non-sport työryhmän jäsen (Beyond sport)
- Helsingin Moottorikerhon hallituksen jäsen

On aktiivisesti ollut koko elämän ajan mukana moottoriurheilun kilpailutoiminnassa. Lapsuuden vuodet veivät hänet ratalajien pariin ja itse kisaajana hän on toiminut 10-vuotta, vuodesta 2005 alkaen niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla Drag Racingin parissa.

Ajatus oman ajouran päättämisestä 2014 herätti paljon ajatuksia, mutta alusta alkaen oli selvää että moottoriurheilun parissa jatketaan tavalla tai toisella. Vaihtoehtoja yhdessä Suomen Moottoriliiton Ville Salosen kanssa miettineenä yhtä äkkiä oltiin jo kouluttautumassa SML:n viralliseksi toimitsijaksi, josta tie vei samana vuonna speedwayn MM-osakilpailuun kilpailunjohtajan assistentiksi.

Vuoteen 2016 saakka tasapainoiltiin vielä oman osittaisen kilpailu-uran ja kouluttautumisen, sekä taitojen kartuttamisen välillä, jolloin aktiivisesti kerättiin kokemusta eri toimitsijatehtävistä. Kilpailunjohtajuus osoittautui lähimmäksi omaa osaamisaluetta, jopa sen hetkisen päivätyön tv-ohjelmien parissa perusteella. Siitä heräsi Intohimo tehdä onnistuneita sekä laadukkaita moottoriurheilutapahtumia.

2016 tarjoutui mahdollisuus ratalajien nuorisovastaavaksi, jolloin myös kilpailu-ura drag racingin parissa tuli päätökseen. Moottoriurheilu.tv käynnistettiin samana vuonna Nita Korhosen ja Anette Latva-Piikkilän johdolla, jossa toimin moottoriurheilu-uutisten päivityksessä Moottoriurheilu.tv:n eri kanaville.

Lukuisat kansainväliset MM-osakilpailut ratalajeissa mahdollistivat myös laajan kansainvälisen verkostoitumisen, sekä monipuolisen kokemusten keräämisen kansainvälisistä kilpailuista. Vuonna 2017 suoritin kansainvälisen FIM Clerk Of The Course -lisenssin. Joka mahdollisti erinäiset tehtävät kansainvälisessä moottoriurheilussa, MM-joukkueen johtajuudet sekä toimimisen kilpailunjohtajana MM-osakilpailuissa.

2019 Suomessa järjestettiin kansainvälinen Women in Motorsport konferenssi, joka inspiroi minua ja päätin ehdottaa Suomen moottoriliiton hallitukselle naiskomission toiminnan uudelleen käynnistämistä, hyvällä menestyksellä. Suomen moottoriliiton naiskomissio on toiminut aktiivisesti osana SML:n toimintaa vuodesta 2019 alkaen. Naiskomissiolla on tänä päivänä hyvin tärkeä ja näkyvä rooli Suomen moottoriliiton toiminnassa.

Viime vuodet olen ollut aktiivisesti kehittämässä Suomen moottoriliiton toimintaa ja uutta strategiaa erilaisissa työryhmissä. Minut on myös valittu 2023 kansainvälisen FIM CFM Women in Motorcycling komission jäseneksi. Haluan olla kehittämässä ja työstämässä Suomen moottoriliiton strategiaa ja tekemässä tästä moottoriurheilun menestystarinan. Meillä on mielestäni Suomen Moottoriliitossa tulevaisuutta ajatellen päätösten aika ja teoilla määritetään Suomen Moottoriliiton tulevaisuus. Kaipaamme uutta nuorekasta ilmettä ja uusia näkemyksiä toimintaamme.

Harrastajamäärät ovat laskeneet ja kerhoilla on vaikeauksia löytää jäseniä ja aktiivisia vapaehtoisia moottoriurheilutoimintaan mukaan. Kuitenkin saman aikaisesti moottoripyörien myynti on ollut nousujohteista viime vuodet.

Vuosi sitten Suomen Moottoriliitossa aloitettiin strategian uudistusprojekti. Projekti on lähtenyt käyntiin mukavasti ja uudistuksia on tehty. Kuten kerhotoiminnan kehittäjän palkkaaminen ja uutena viestinnästä vastaavan henkilön palkkaaminen, sopivan henkilön löydyttyä tehtävään. Positiivisia vaikutuksia siis jo aloitetusta strategiatyöstä on näkyvissä ja tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin.

Yhteistyöllä tuloksiin! ”If i can do it – You can do it”

Miia-Maria Vepsäläinen
+358453195786
vepsalainen.miia.maria@gmail.com