Kelkkailun lajiryhmän tapaaminen 11.05.2016

20.5.2016

Kelkkailun lajiryhmän tapaaminen 11.05.2016

Aika: 11.05.2016, klo.17.00-19.30

Paikka: Rovaniemi, Lapin moottorikelkkailijoiden kerhotalo, Kansankatu 12

Paikalla: Heikki Aitto-oja, Kati Pätsi, Kati Muotka, Teemu Marin, Tomi Ahmasalo ja Jukka Lainkari

Kelkkailun lajiryhmä kokoontui Rovaniemellä suunnittelemaan tulevaa kautta 2016-2017. Tapaamisessa käsiteltiin kuluneen talven tapahtumia Snowcrossin, MK-Enduron ja HillClimbin osalta sekä käytiin läpi Snowcrossin lajiparlamentissa esille tulleita asioita. 

SNOWCROSS

Snowcross sääntömuutoksista eniten keskustelua käytiin yhdenputken Open –säännöstä. FIM Motocross komitea käsittelee MM -Snowcrossin yhdenputken Open säännön kokouksessaan kesäkuun alussa, jonka jälkeen komitean suosituksella FIM tekee lopullisen päätöksen asiasta syyskokouksessaan lokakuussa 2016. Lajiryhmä on melko varma, että FIM tulee säännön muuttamaan, mutta lopullinen ratkaisu asiaan saadaan vasta lokakuussa. Suomen SM Pro –luokka tullaan ajamaan samalla säännöllä kaudella 2016-2017, kuin FIM MM-säännöt, eli joko yhdenputken Open tai Open. Rajoituksena yhdenputken Open säännössä on max.40mm kaasuttimet.

Ääniraja on ensi kaudella kaikissa kisoissa 112dB. Ääniä tullaan mittaamaan ensi kaudella, jotta varmistetaan, että Open-luokka pysyy sääntöjen sallimissa äänirajoissa.

Päätettiin, että Suomen Cup ajetaan ensi kaudelle Junior 11-14, Junior 14-16 ja naisten luokissa. Myös Semi Pro –luokka ajetaan Suomen Cup -luokkana, sarjan nimessä on myös mukana pääyhteistyökumppanin nimi ”Sinisalo Challenge”, ohjeistus viralliseen sarjan nimeen ilmoitetaan myöhemmin.

Päätettiin, että Semi Prossa finaaliin pääsee 16 kilpailijaa lajiparlamentissa puhutun 15 sijaan, jotta kahdessa ryhmässä ajettavista aika-ajoista saadaan parillinen määrä ajajia finaaliin mukaan. Lisätään sääntöihin, että Semi Pro –luokassa eturivistä lähtee 10 eturivistä ja pro –luokassa 15, myös kansallisissa kisoissa.

Veteraanisarjan ikärajoja ei muuteta vielä ensi kaudelle. Ensi kaudella voidaan yhdessä kisassa järjestää testimielessä yksi veteraaniluokan kisa, jossa ikäraja 35 v, jotta nähdään onko luokalle kysyntää.

Radan leveysvaatimus muutetaan 14 metriin. Koska kaupunkien läheisyyteen saadut radat on usein lyhyitä, halutaan leveän radan tuovan enemmän ajolinjoja, lisäävän turvallisuutta ja helpottavan kierroksella ohittamista.

Kisoihin tehdään uusi aikataulu viime kaudella käytetyn aikataulun pohjalta. Uudessa aikataulussa ajetaan edelleen erikseen aamupäivä- ja iltapäiväluokat, mutta aikataulua pyritään muuttamaan niin, että mahdollisimman monelle luokalle saataisiin oma lähtö eikä yhdistettyjä lähtöjä tarvitsisi ajaa.

Stadioncrossin säännöt tehdään syksyyn mennessä.

HILLCLIMB

HillClimb on Suomen Moottoriliiton uusin moottorikelkkalaji. Tänä talvena järjestettiin ensimmäistä kertaa SML alainen HillClimb kilpailu Saariselällä. Ensi talvelle toivotaan paljon uusia kilpailunjärjestäjiä ja suunniteltiin HillClimb kesäkokousta, johon toivottaisiin paikalle mahdollisimman paljon kilpailijoiden edustajia sekä mahdollisia kilpailunjärjestäjäkerhoja. Kokouksessa käytäisiin läpi tarvittavat sääntömuutokset sekä lajin kehittämiseen liittyvät tarpeet.

MK-ENDURO

MK-Endurossa ajettiin kuluneella talvella ensimmäistä kertaa SM-sarja yhteistyössä SML:n ja SMK:n välillä. Ensi kauden osalta ei ole vielä kartoitettu yhteisen sarjan mahdollisuutta, mutta Moottoriliiton kilpailunjärjestäjiä on jo alustavasti selvitelty.

Kauden aikana on huomattu muutamia sääntömuutostarpeita, joihin tullaan tekemään muutoksia. Pro –luokkaan on harkittu sarjamaksua, jotta Pro –luokka pysyisi tasokkaana ja sitä ajaisi vain koko sarjaan sitoutuneet kilpailijat. Sarjamaksulla voitaisiin kattaa esimerkiksi televisioinnin kuluja tai rahoja voitaisiin käyttää myös internet näkyvyyteen. Osa rahoista jaettaisiin palkintoina hyvin SM pro -luokassa sijoittuneille. Sarjamaksua selvitellään vielä, mutta lajiryhmä piti asiaa positiivisena varsinkin, kun ehdotus on tullut Pro –luokan kilpailijoilta itseltään.

Myös lähtöjärjestysmenettelyä tullaan muuttamaan rallinlähtöjärjestyksen kaltaiseksi ensi kaudelle.

MK-Enduroa tullaan kehittämään ensikin kaudella ja pyritään lisäämään sen näkyvyyttä tekemällä esimerkiksi ajajaesittelyitä ja kartoittamalla TV -näkyvyyden lisäksi myös muita kanavia.

Kuusamossa oltiin erittäin tyytyväisiä viime kauden MK-Enduroleiriin sekä miniendurokilpailuun. Saadun positiivisen palautteen myötä leirille ja kisalle suunniteltiin jatkoa myös ensi kaudelle. Leiriä pyritään kehittämään saadun palautteen pohjalta ja syventyä yksityiskohtaisemmin tiettyihin MK-Enduron osa-alueisiin sekä lisätä ajo-aikaa leirillä. Kaikille osallistujille halutaan antaa mahdollisuus henkilökohtaiseen palautteeseen ajovalmennuksessa.

Kerhoilla on lisäkoulutustarvetta ja MK-Enduron lisenssikoulutus tullaan pitämään Rovaniemellä tai Kemijärvellä syksyllä 2016.

EM -kilpailun järjestämistä harkitaan Kemijärvellä kaudella 2017. Päätös tehdään, kun muut kilpailujen järjestämiseen liittyvät asiat on saatu selvitettyä. Varmaa on kuitenkin, että Giant tullaan ajamaan vuonna 2017.

MUITA KÄSITELTYJÄ ASIOITA

Heikki Aitto-oja aikoo jättää lajiryhmätoiminnan syksyllä 2016, joten lajiryhmään kaivataan uusia innokkaita toimijoita. Kaikki hakemukset ja kysymykset liittyen lajiryhmätoimintaan voi osoittaa Kati Muotkalle kati(at)muotka.com.

Lapin Moottorikelkkailijoiden Jukka Lainkari toimii Suomen Moottoriliiton turvallisuustyöryhmässä. Lainkari pyrkii parantamaan kaikkien kelkkalajien turvallisuusasioita sekä tuomaan lisää näkyvyyttä turvallisuusasioille.