MK-enduron leiriraportti kuusamosta 22.-23.1.2016

29.1.2016

Moottorikelkka-enduroleiri Kuusamossa 22.-23.1.2016

Kuusamon Kurkijärvellä järjestetty leiri eli sään suhteen epävarmuudessa vielä saman viikon keskiviikkoon asti, kun pakkaset olivat ajamiseen liian kireät. Loppuviikosta sää kuitenkin lauhtui ja leiri päästiin ajamaan todella hienoissa olosuhteissa.

Leirille osallistui yli 70 innokasta enduroharrastajaa, joista suuri osa oli aloittelevia harrastajia, ja seuraavana päivänä ensimmäistä kertaa osallistumassa kilpailuun. Joukossa oli myös kokeneempia kuljettajia aina SM-tasoon saakka. Kuljettajat jaettiin tasoryhmiin, jotta jokainen sai itselleen sopivaa koulutusta reitin eri paikoissa. Ajoharjoittelun teemoja olivat mm. ajoasennot, patikko, mutka, jarrutus, kiihdytys ja liukkaat tiepohjat.

Ajovalmentajina toimineet kokeneet endurokuljettajat Niko Korsumäki, Arto Pätsi, Mikko Laine ja Hannu Härkönen olivat tyytyväisiä leirin antiin. ”Oli hienoa nähdä leiriläisten kehittyvän silminnähden näinkin lyhyessä ajassa ja mukava jakaa omaa tietotaitoa eteenpäin”, kertoi reitin ja ajovalmennuksen pääjärjestelijänä toiminut Arto Pätsi.

Ajovalmennuksen lisäksi leirin ohjelmaan kuului laaja paketti lajin harrastamiseen, kilpailemiseen, harjoitteluun ja yhteistyökumppaneiden kanssa toimimiseen liittyvää teoriakoulutusta Holiday Club Kuusamon Tropiikissa. Ajovalmentajista Arto Pätsi ja Hannu Härkönen tiivistivät päivän ajamisen ja jatkoivat keskustelua leiriläisten kanssa esiin tulleista kysymyksistä, kelkan säätämisestä, muutoksista ja ajotekniikasta. Mikko Laine ohjeisti yhteistyökumppaneiden kanssa toimimiseen sekä sponsorien etsimiseen ja esiin tuli useita käytännöllisiä toimintatapoja kilpailemiseen rahoitusta tarvitseville. Useiden moottoriurheilijoiden fysiikkavalmentajana toiminut Kari Issakainen esitteli harjoittelun vuosisuunnitelmaa, ravintoasioita ja valmennuksen kokonaisuutta.  Suomen Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen kertoi ajamisen kuormittavuudesta, lajianalyysistä ja perusteista, minkä takia ja mille pohjalle harjoittelu moottorikelkka-endurossa rakennetaan. Kati Pätsi koulutti ensimmäistä kertaa kilpailuun osallistuville kilpailusääntöjä, kilpailuissa huomioitavia asioita, turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, lisenssitietoa sekä yleisesti harrastamiseen liittyviä asioita. Niko Korsumäki kertasi koko teoriapaketin asioita ja kertoi lisäksi kilpailuihin valmistautumisesta, suunnitelmallisuudesta ja omista kokemuksistaan lajin huipulla sekä tärkeistä asioista kuljettajana kehittymiseksi.

”Hienoa, että saatiin tällainen ensimmäistä kertaa järjestettyä. Osallistujamäärä yllätti erittäin positiivisesti ja jouduimme jo rajaamaankin osallistujamäärää, jotta järjestelyt saatiin sujumaan ajovalmennuksen osalta tehokkaasti. Vaikka leirin järjestelyt ovat tuottaneet jo viime syksystä lähtien paljon töitä, oli se kaiken vaivan arvoista”, kertoi leirin ”päämoottori” Kati Pätsi.

”Tämä oli ehdottomasti hyvä alku leireille tässä lajissa ja tämän kokemuksen pohjalta tullaan leiritoimintaa varmasti jatkamaan myös tulevaisuudessa. Keräämämme palaute oli positiivista ja hyviä kehitysehdotuksiakin saatiin. Niin kilpailuiden kuin leirienkin järjestämiseen tarvitaan toimeliaita moottorikerhojen jäseniä ja nyt näyttäisi, että lajin valmennustoimintaan on erittäin päteviä henkilöitä, jolloin toimintaa saadaan jatkettua ja edelleen kehitettyä, kiitteli Tomi Konttinen leirin järjestäjiä ja valmentajia.