Uudet ehdokkaat hallitukseen 2018

JONNA KYLLÄSTINEN

Olen Jyväskylästä lähtöisin, nykyisin Jämsässä asuva 37 – vuotias nainen. Työskentelen siivousalalla työnjohtajana ja palasin helmikuun lopulla töihin hoitovapaalta. Moottoriurheilu on aina näytellyt perheessämme isoa roolia isäni, Kari Huuskosen, myötä. Isäni oli koko elämänsä erittäin innokas moottoriurheiluharrastaja ja koska hän omisti suuren osan vapaa-ajastaan moottoriurheilulle, se tempaisi koko perheen mukaan harrastukseen.

Molemmat veljeni, Jussi ja Joonas, ovat ajaneet kilpaa monissa lajeissa ja toimineet myöskin toimitsijoina kilpailuissa. Itse lähdin harrastukseen mukaan teini-ikäisenä, kun isäni pyysi minua johtamaansa rallitiimiin tiedottajaksi. Sittemmin kokemusta on kertynyt erilaisista toimitsijatehtävistä niin moottoripyöräilyn kuin rallinkin parista. Pääpaino on ollut road racingissä, jossa olen ollut järjestämässä kilpailuja ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja jonka lajiryhmässä olen jäsenenä nyt neljättä vuotta. Myös jäärata, supermoto ja snowcross kilpailuja olen ollut johtamassa. Tuomariston jäsenenä endurokin on tullut lajina tutuksi, mutta enemmän sitä olen seuraillut katsomon puolelta.

Seuratoiminnassa olin hyvinkin aktiivisesti mukana, kunnes jäin äitiyslomalle myös harrastustoiminnasta. Nyt kun lapsi lähestyy kahden vuoden ikää, olen palaillut jo aktiivisemmin harrastusteni pariin. Minusta tuntuu, että innostusta riittäisi tehdä enemmänkin moottoriurheilun parissa ja siksi päätin hakea Suomen Moottoriliiton hallitukseen. Uskon että minulla on annettavaa ja koen hallitustyön erittäin mielenkiintoisena, koska siinä käsitellään kaikkien SML:n lajien asioita. Olen huomannut, että kokemus eri lajeista on suuri rikkaus ja laajentaa omaa ajattelutapaa sekä ymmärrystä huomattavasti.

Viestintä ja tiedottaminen on mielestäni avainasemassa lajien näkyvyyteen sekä uusien harrastajien houkuttelemiseen lajien pariin. Kehittäisin SML:n toiminnassa edelleen tiedottamista ja avoimuutta. Junioritoiminta on myös erittäin tärkeää, koska kaikilla lajeilla tuntuu olevan yhtä kova huoli tulevaisuudesta ja uusia harrastajia kaivattaisiin kovasti. Kilpailun järjestämisen suhteen suurin ongelma tällä hetkellä on toimitsijapula. Tälläkin puolella uudet harrastajat olisivat tarpeen. Uskon että kaikkien yllämainittujen asioiden suhteen riittää hallituksella töitä, mutta myös lajiryhmien kannattaisi tehdä enemmän yhteistyötä, koska sitä kautta voisimme saada uusia ideoita tulevaisuutta ajatellen.

JUKKA LAINKARI

Lapin moottorikelkkailijat ry.

Ikä 57 v.

Avoliitossa ja kaksi lasta.

Aloitin moottorikelkka ja -pyörä harrastukset -70 luvun alussa. Kilpailin Snowcrossissa -74 – 1981. Parhaat saavutukset pari SM-kultaa ja osallistuminen kelkka jääspeedwayn MM-sarjan kisoihin.

Toimin aktiivisesti Lapin Moottorikelkkailijat ry:n retkeilyjaoston vetäjänä, jossa suunnittelen ja toteutan päiväretkiä sekä useamman päivän safareita. Kerhomme on myös aktiivinen kisajärjestäjä. Kisoissa vastaan yleensä ympäristöstä ja turvallisuudesta.

Lumien lähdettyä ajopeli vaihtuu sujuvasti moottoripyörään, touring-hengessä. MP-retkiä Suomen ja Ruotsin Lapissa sekä Norjan tunturiteillä muutaman hengen porukalla; ”näistä mie tykkään”.

Toimin mk-matkailu lajiryhmän- ja FIM Europen touring komission jäsenenä. Turvallisuusasioissa olen ollut mukana NMC:n turvallisuus työryhmässä ja käynnistämässä snowcross safety kamppanjaa.